Jak się szybko uspokoić? 15 sposobów! Cz.1

Ostatnio zdarzyła mi się trochę nieprzyjemna sytuacja, przez co trochę Wam ponarzekałam w poście „Przestań na mnie krzyczeć!”. Parę dni temu ponownie go przeczytałam i tak sobie pomyślałam, że może mogłabym spróbować pomóc takim „krzykaczom”, zapalającym się z powodu byle drobnostki w sekundę. Tylko jak? I wtedy wpadłam na pomysł stworzenie wielkiej listy sposobów na szybkie rozładowanie gniewu. Bo niby większość z nas wie co działa na niego łagodząco, ale przeważnie korzysta tylko z tej jednej, najlepszej opcji. A może fajnie byłoby na wypadek następnej kłótni (odpukać w niemalowane!) poczytać jak inni sobie z tym radzą? A nuż okaże się, że znajdziecie coś co pomaga Wam bardziej? Tak więc bez zbędnych wstępów, zapraszam do przejrzenia poniższej listy:

JAK SIĘ SZYBKO USPOKOIĆ?

1.Po prostu wyjść!

Nad zbawiennym działaniem tej metody i jej wieloma zaletami można się długo rozwodzić, jednak ja zrobiłam to już tutaj, więc zajrzyj i poczytaj: „Przestań na mnie krzyczeć!”.

wszyscy na mnie krzyczą!

2.Wykorzystaj wysiłek fizyczny!

Bo czy jest coś lepszego niż wyrzucenie z siebie niedobrych emocji poprzez pot, który i tak szybko spłynie pod prysznicem, razem ze złością? Możecie robić cokolwiek, żeby się uspokoić – ważne, żeby dać sobie niezły wycisk i pozwolić na uwalniania mnóstwa endorfin! Na niektórych genialnie działa bieganie, a tym drugim na pewno pomoże przejażdżka na rowerze po lesie (tak, to o mnie). Jeszcze inni mają dużą satysfakcję ze sportów walki, np. moja koleżanka lubi karate i gdy się na kogoś zdenerwuje, to po prostu na treningu walczy w wyobraźni z tą osobą. Zresztą wydaje mi się, że zumba też może zdziałać cuda, a więcej o niej przeczytasz tutaj: Migawki z Włoch

Ba! Jeżeli masz w domu konsolę, to teoretycznie nawet ona może pomóc! Co prawda sama nie mam jej w domu, ale parę razy grałam u znajomych i pamiętam że, to potrafiło mnie nieźle wciągnąć, a co za tym idzie – zapominałam o problemach.

jak sie uspokoić - rower

3.Narysowanie komiksu ze swoimi odczuciami!

Widzieliście film „W głowie się nie mieści” (patrz: „W głowie się nie mieści – recenzja) , a do tego lubicie rysować? Mam dla Was świetną wiadomość! Może spróbujecie narysować mini komiks, pokazujący co Wam tak naprawdę siedzi w głowie? Możecie po prostu zwizualizować Wasz „panel kontrolny” lub ułożyć ciekawą historyjkę. Nigdy nie próbowałam, ale wydaje mi się, że takim komiksem da się nawet przeprosić drugą osobą! No bo czy znacie kogoś, kto by się nie ugiął np. na widok namalowanej pandy z kwiatami w kształcie „przepraszam!”. Zresztą, co ja Wam tutaj będę opowiadać, komiksowe możliwości są nieograniczone!

4.Stare dobre liczenie do 10/100!

Tutaj chyba nie trzeba nic tłumaczyć, co nie?

5.Wypisywanie swoich negatywnych myśli na kartce w niezrozumiały sposób!

Przypuszczam, że po przeczytaniu nagłówka macie w głowie takie „Ale o czym ona mówi? Nie rozumiem!”, tak więc przedstawię Wam to już w praktyce na poniższym obrazku:

jak się uspokoić? metoda słowna

Na obrazku pierwszym jest napisane „Mam już Ciebie dość”, tylko każda literka jest umieszczona jest w nieregularny sposób. Potem na kolejnym dodałam kolejne zdanie „Możesz przestać krzyczeć? Idź sobie!”, a na ostatnim napisałam „Dlaczego zawsze mi to robisz?”. To tylko parę zdań, ale z ostatniej grafiki niemal nie da się już stowrzyć pierwowzorów. Na takiej kartce można dodać jeszcze wiele, wiele zdań, wyrzucając z siebie złe emocje, a potem po prostu wywalić to do kosza i Voila! Już jesteś spokojnieszy!

6. Sen!

Przyznaję się bez bicia, że długo zastanawiałam się, czy umieścić tutaj ten sposób. Bo przcież spanie wcale nie wydaje się szybkie! Jednak jeśli spojrzeć na to z drugiej strony, to ostatnio słyszałam, że najbardziej efektywne dla nasze mózgu są drzemki około trzydziestominutowe, więc to chyba całkiem szybko?

Podczas snu możemy się zregenerować, po wstaniu będziemy bardziej wypoczęci, a przez to też mniej podatni na ponowne zdenerwowanie się, więc myślę, że warto to wypróbować!

łózko

7.Twój sposób, żeby się uspokoić

Poniżej w komentarzach jest też miejsce dla Ciebie! Może masz jakiś nietypowy sposób na uspokojenie się i chciałbyś się nim podzielić? Na pewno okaże się, że dla paru osób będzie zbawienny! To co, dołożyć swoją cegiełkę do tej listy? A może wykrzystujesz któryś z powyższych trików? Daj znać!

No dobrze, ale tutaj jest tylko 7 sposobów! A miało być 15! 

Spokojnie – to tylko część pierwsza. Gdy wypisałam wszystkie swoje (I Wasze też!) pomysły w szkicu, to wyszło z tego trochę za dużo słów i stwierdziłam, że lepiej będzie to podzielić na dwie części. Tak więc, kliknij na poniższy link, żeby przeczytać więcej:

„Jak szybko rozładować złość? 15 sposobów! Cz.2”

  • karmenss

    A ja kiedy jestem zła, albo czuję jakiś ból, czy to fizyczny, czy psychiczny, przy każdym wdechu mówię sobie, że wchodzą we mnie pozytywne emocje, a przy wydechu, że wypuszczam te negatywne, ból itd. Mi pomaga.

  • aaa, a jednak nie było o oddychaniu. Faktycznie, stosuję jeszcze wybieganie się, to też działa, ale jest też związane z oddychaniem. Spróbuję z przyjemnością komiksu i tego zapisywania w nietypowy sposób różnych haseł. Kreatywne to. Czekam na część drugą 🙂

    • Faktycznie zapomniałam o tym! Jakoś wdech i wydech kojarzy mi się z moją koleżanką, która zawsze jak się bardzo, bardzo śmieje, mówi: Wdech i wydech, wdech i wydech, nie idź w stronę światła!” ;D

  • Czekam na pozostałe 8. 🙂 Po komplecie przyznam się do swoich. 🙂 Widzę kilka technik, które sam stosuję. Sen jest najskuteczniejszy !

    • Okej! Sen rzeczywiście potrafi działać cuda!

  • siewca zamętu

    kiedyś zdarzyło mi się wychodzić po kłótni z mamą czy z jedną z dziewczyn żeby się uspokoić, ćwiczenia pomagały mi jak miałem ochotę zabijać, dziś rysuję komiksy na swoim blogu, choć rysować nie potrafię, ale dzięki Tobie już wiem czemu rysuję

    • „ćwiczenia pomagały mi jak miałem ochotę zabijać” – zaczynam się bać! 😀
      Czemu nie potrafisz? Mi się też wydaje, że rysować nie umiem kompletnie!

  • „Wyjść” – otóż to. Zawsze gdy się denerwuję lub z kimś kłócę – po prostu wychodzę. Głownie dlatego, żeby nie powiedzieć czegoś za dużo. Chociaż nie przeczę, że najbardziej oczyszczający jest dla mnie płacz. Nie jakaś wielka histeria, ale jak sobie chwilę popłaczę, to mi zwyczajnie lepiej. 🙂

    • Masz rację – płacz bardzo pomaga 🙂 Też mi jest po nim lepiej.

  • Na mnie najlepiej działa spacer, zdecydowanie. I muzyka 🙂

    • Muzykę mam już też wpisaną w części drugiej, nawet z podlinkowaniem piosenek Linkin Park 😀 Nie da się zaprzeczyć, że działa świetnie!

  • Mnie wycisza i uspokaja mycie podłóg;)

    • To jest to, co już wpisałam do części drugiej – sprzątanie. Koleżanka mi to podsunęła i choć, mi by to chyba wiele nie dało, to jednak, jak widać na innych działa! 😉

  • Mi pomaga głośna, rockowa muzyka w słuchawkach. Złość chwilę we mnie buzuje, a następnie się ulatnia. Dobry jest też sen.

    • Głośna muzyka w słuchawkach, to jest to! Jak już pisałam niżej, mam w planach umieszczenie tego w drugiej części z podlinkowaniem piosenki Linkin Park 😀

      • U mnie takim rozładownikiem też jest ten zespół, ale również piosenka Jamelia – Beware of the dog. Czasem również Sum41 albo Simple Plan 🙂

        • „Beware of the dog” nie znam, ale chętnie przesłucham! A Simple Plan tez ma fajne kawałki, lubię np. „Astronaut” 🙂

  • Oj tak wyjście z domu to dobre rozwiązanie 🙂 Człowiek spaceruje, ma czas na przemyślenia 😉 Myślę, że sprzątanie też pomaga :))

    • Koleżanka mi podsunęła też pomysł ze sprzątaniem, choć ja sobie to średnio wyobrażam w moim przypadku 🙂 Dlatego postanowiłam to umieścić w części drugiej posta 😉

  • Pierwszy raz słyszę o tym sposobie z wypisywaniem swoich negatywnych myśli w niezrozumiały sposób. Bardzo to ciekawe i zastanawiam się, jak to działa. Muszę o tym pomyśleć, kiedy się następnym razem zdenerwuję.

    Do niedawna robiłam straszną rzecz, by się uspokoić, a mianowicie skubałam paznokcie. Pomógł mi dopiero manicure hybrydowy. Uspokaja mnie też muzyka i czytanie. Zwłaszcza to drugie – działa zawsze :).

    • W sumie to nie spotkałam się z tym sposobem nigdzie wcześniej i nie wiedziałam czy dobrze to wytłumaczyłam i inni zrozumieją o co mi chodzi 😉 Ale na Twoim przykładzie widać, że chyba jest okej 🙂
      Chyba wielu ludzi tak skubie paznokcie, prawda? Więc nie ma takiej tragedii, zwłaszcza, że znalazłaś na to sposób, czyli manicure hybrydowy 🙂
      Szczerze to wpisałam czytanie książek i różnych opowiadań w drugiej części posta i byłam strasznie ciekawa, czy ktoś o tym wspomni w komentarzu 😀

  • Myślę, że bardzo przydadzą mi się te sposoby, czekam na więcej! Może chociaż czasami uda mi się dzięki nim opanować…

    • A więcej już wkrótce! Mam nadzieję, że choć trochę pomogłam 🙂

  • jarek

    Witaj:) Mam dla Ciebie parę sposobów jak się uspokoić.
    1) Weź kąpiel, może być gorąca, może być zimna. Kto co lubi.:)
    2) Posłuchaj ulubionej muzyki, nieważne czy lubisz disco-polo czy rock’a bądź metal. Muzyka ma sprawiać przyjemność.
    3) Napisz do znajomej/znajomego, wygadaj się-uwierz, pomaga.:)
    P.S Mam nadzieję, że podane sposoby przydadzą się w chwili złości.
    Pozdrawiam:-)

    • Cześć!
      A powiem Ci, że o kąpieli nie pomyślałam! Dziękuję! Taka zimna na pewno potrafi nieźle ostudzić gniew!
      Muzykę już mam w planach, a wygadania się to też fajna opcja! Masz bardzo fajne pomysły, na pewno się przydadzą! Pozdrawiam również!

  • Pomysł aby rozładować stres aktywnie jest według mnie najskuteczniejszy. Takie ,,wyżycie się” naprawdę potrafi pomóc. 🙂

  • Bardzo dobrze, że napisalas taką notkę :))
    Ja czesto wpadam w złość, ale nie wiem jak sobie z nią radzić. Często łamałam dietę i jadłam co popadnie, gdy ktoś mnie denerwowal… Ostatnio jednak wolę poćwiczyć i te złość spalić! 🙂

    • Mam nadzieję, że komuś pomoże 😉
      Jedzenie co popadnie jest dobre, ale tylko na nasza złość, dla diety już średnio. Dlatego ćwiczenia są lepszą opcją 🙂

  • Najfajniejszy sposób jest ten z „porozrzucanymi” negatywnymi emocjami. Ja patrząc później na taką kartkę, zapomniałabym kompletnie o co chodziło 🙂 Bo jak tu się połapać w tych literkach?
    Ja jak jestem zdenerwowana, biegnę i przytulam się do mojego psa, ta miękka sierść zawsze mi pomaga! 😀

    • Dziękuję! Właśnie na tym to polega, że potem już sama nie wiesz, co tam było napisane, ale emocje i tak zostały wyrzucone 🙂
      Przytulanie się do zwierząt? Fajny pomysł!

  • cwiczenia oddechowe – pomaga

  • Sposoby bardzo trafione, też czasem z nich korzystamy. Czekamy na drugą część.

    • Dziękuję! A druga część już wkrótce 😉

  • Mi pomaga spacer z psem, nie dość, że to wyjście, to mój psowaty ma tendencje do wygłupiania się jak jestem zła i zaraz mi przechodzi 😉

    • Spacer z psem? Też bardzo fajny pomysł! Zwierzęta potrafią nieźle poprawiać nam humor 🙂

  • Podoba mi się ten sposób z porozrzucanymi negatywnymi uczuciami. Potem można pobawić się w całkiem co innego. Złożyć z tych wszystkich porozrzucanych słów pozytywne komentarze i uśmiech wróci nam na twarz. Czasem, kiedy jestem zła wychodzę na długi spacer, a kiedy znajduję się już gdzieś na odludziu to krzyczę do utraty tchu. Pomaga mi to oczyścić myśli.

    • Cieszę się i masz rację – można spróbować poukładać z tego np. jakieś komplementy 🙂

  • Jak jestem mocno wkurzona to nie dam rady ćwiczyć. Wiem, że są osoby, którym to pomaga, ale na mnie akurat nie działa. Za to najlepszym sposobem u mnie jest granie – odpalam konsolę, wrzucam płytę z którymś Assasin’em albo GTA i robię rozpierduchę. Od razu przechodzi. Szkoda tylko, że nie zawsze mam do niej dostęp kiedy jestem zdenerwowana.

    • MI jako ćwiczenia pomaga np. taniec 🙂
      „wrzucam płytę z którymś Assasin’em albo GTA i robię rozpierduchę. Od razu przechodzi” – hahahaha, genialne! No i wiesz, zawsze możesz sobie to wyobrazić w głowie, jak nie masz dostępu od razu 😉

  • Najlepiej na mnie działa wysiłek fizyczny, chociaż wyjście na szybki spacer właśnie. Musze jednak spróbować z rysowaniem. Mam dziwne wrażenie, że to może być strzał w dziesiątkę, a może i coś wartościowego z tego powstanie.

    • Powodzenia z rysowaniem! Jestem ciekawa co by z tego wyszło!

  • ćwiczenia fizyczne i kawa 🙂

  • Sen zdecydowanie działa na mnie najlepiej no i ulubiona muzyka (najczęściej jakaś aria i wspólne ‚wykrzyczenie się’) 😉

    • Widzę, że umieszczenie muzyki w drugiej częśći wpisu było dobrym pomysłem – na wielu ludzi dobrze działa 🙂

  • O dziwo też zauważyłam, że sen pomaga! Sposób numer 5 intrygujący, wypróbuję.
    Ostatnio mój faworyt to wyjście na długi, samotny spacer gdzie idę bardzo szybko i o niczym nie myślę. Bieganie też by pewnie dało radę.

    • Ja mam wrażenie, że kiedy się budzę wszystko wydaje się piękniesze, niż przed snem 🙂
      Wydaje mi się, że w bieganiu można sobie wyobrazić, że zostawia się wszyskie kłopoty w tyle 😉

  • Ja w stresowych sytuacjach odliczam od 10 w dół. Zaczynam bardzo szybko, a z każdym kolejnym razem zwalniam. Zazwyczaj wiele emocji trzymam w sobie, co nie jest dobre ani dla mojego zdrowia psychicznego, ani fizycznego. Jak kiedyś wybuchnę i wylecą ze mnie te wszystkie przez lata skrywane emocje, to współczuje tym, co będą blisko 😉

    • Masz rację – takie trzymanie w sobie emocji wcale nie jest dobre. Ja najczęściej takie nerwy i stres trzymam w sobie, a skutkuje to płaczem w bliżej nieokreślonej przyszłości 😉
      A co do wybuchnia – to może warto wybuchnąć już teraz? zamiast gromadzić emocje przez kolejne lata i wybuchać z dodatkowym „nadbagażem”?

      • Oooj płacz też mi jest bardzo znany 😉 Jak na razie, chyba to wszystko skutkuje siwymi włosami.

        • Lepiej, żeby przestało tak skutkować w takim razie 😀

  • U mnie wyjście i świeże powietrze na taki szybki myk, a prawdziwy wycisk np. na siłowni w chwili kiedy emocje kumulują się już od dawna.

  • Jak mnie ktoś zdenerwuje na maxa- wykrzycze albo wybuchne płaczem ze złości.
    Jeśli nie mogę skierować gniewu w stronę osoby która go wywołała to sport (rower), sprzątanie lub gotowanie ;).

    • Oho, widzę, że kolejna osoba mówi, że uspokaja ją sprzątanie, coś w tym musi być!

      • A efekt uboczny- wysprzątane mieszkanie 😉

  • właśnie miałam pisać, że mnie to uspokaja sprzątanie.. najlepiej przy muzyce 🙂 dobre z pożytecznym 😀

  • Kot. Wystarczy dorwać pierwszego lepszego akurat przypadkowo przechodzącego obok sierściucha i wygłaskać. Od biedy może być pies. Niewykluczone, że głaskanie chomików i wiewiórek również może nieść ze sobą działanie terapeutyczne 🙂

    • Hahahaha, genialny sposób! Co prawda nie mam żadnych zwierząt, ale na właścicieli pupili na pewno działa! A wiewiórki jeszcze nigdy nie złapałam, zawsze przede mną uciekają na drzewo 🙁

      • Patrz, bo gdybyś zaczaiła się na drzewie to byś szansę na złapanie rudej miała dużo większe 😉 a jakie zaskoczenie 😀 Może puszka orzeszków by uczyniła cuda? 😉

  • Trafiłaś dziś w sedno tym wpisem – zdecydowanie mi się przyda, a techniki bardzo nieoczywiste 🙂 Powinnam parę wypróbować. Sama od dłuższego czasu szukam jakiegoś skutecznego sposobu! Ponoć kolorowanki dla dorosłych są fajnym pomysłem, ale jeszcze nie korzystałam 🙂

  • Zależy co jest powodem zdenerwowania, jeśli coś, na co mam wpływ to powyższe metody skutkują. Niestety w momentach, kiedy nie mogę sama zapanować nad zdenerwowaniem – sięgam po farmakologię … nerwosol, jakieś ziołowe tabletki. To mi pomaga.

    • Przyznaję, że dotychczas nigdy jeszcze nie korzystałam z tabletek uspokajających, ale przypuszczam, że czasem każdy ma takie chwile, że już nie wyrabia 😉

      • Pierzga pszczela

        Jasne, że każdy ma takie chwilę. Dlatego polecam wzmacniac organizm systematycznie pierzga pszczela. Poczytajcie o niej. Np. Habaicyna jest suplementem, który zawiera pierzgę i kapsaicynę. Można dostać w sklepach zielarskich albo zamówić przez internet! Kapsaicyna również ma ogromne dobroczynne działanie na organizm (np. antynowotworowe) a pierzga to eliksir młodości plus stosuje się ja podczas walki z depresją.

        • W takim razie muszę o tym więcej poczytać 😉

  • Przyznam się, że o części z tych sposobów do tej pory nawet nie słyszałam. Dzięki! Mnie uspokaja słuchanie muzyki. Leże sobie wtedy ze słuchawkami na uszach i cały świat wokół mnie znika. Po kilku minutach jestem w stanie spojrzeć na wszystko zupełnie inaczej.

  • Płacz (jeśli sytuacja wymaga) i sen! 🙂

  • Ze sposobów, które wymieniłaś chyba najskuteczniej działa na mnie sen – zmienia perspektywę. A tak poza tym dobra jest też herbatka z melisy i najskuteczniejszy dla mnie sposób rozładowania negatywnych emocji – śpiewanie 😉

    • Widzę, że sen to sprawdzony sposób wielu osób 🙂
      O! Herbatki z melisy jeszcze nie próbowałam! A co do śpiewania, to chyba moim sąsiedzi by szybko przyszli na skargę 😀

  • głaskanie kota!

  • Pingback: Jak się szybko rozładować złość? 15 sposobów! Cz.2 | HEAD DIVIDED()

  • Pingback: Poszerz horyzonty#5 + Jesienne linkowe party()

  • 1 i 2 zdecydowanie robię jak się wkurzę, albo co gorsza ktoś mnie wkurzy, chociaz do łatwych to nie nalezy 🙂

    • „Wstań, powiedz nie jesteś sam!”
      Cieszę się, że ciężko Cię wkurzyć – to się ceni 😉

  • Pingback: 10 najczęściej czytanych postów na blogu, czyli 100 wpisów i linkowe party - HEAD DIVIDED()

  • www.kasiaekiert.pl

    oddech! to jest sposób 🙂

  • Kasia

    Ja polecam zdecydowanie rozmowe z kims bliskim a na stałe jeśli ktos ma stresjące życie (tak jak ja np.) polecam dbać od wewnątrz o nasz układ odpornościowy. Ja zażywam pierzgę pszczelą w formie kapsułek – Habaicyna. Zależało mi na 100% naturalnym „wspomagaczu”. POczytajcie co daje organizmowi pierzga pszczela! Najlepsze naturalne metody! Pozdrawiam

  • Fajne masz te uspokajacze, podobają mi się 😉

  • Olciak

    Ja stosuję pierzgę pszczelą, która posiada cały szereg dobroczynnych właściwości (wzmacnia wątrobę i żółć, wzmacnia jelita i żołądek, wzmaga myślenie kreatywne, wzmacnia oczy, dostarcza substancje odżywcze, wzmacnia mięśnie) oraz wzmacnia uk ład odpornościowy. Stosuję Habaicynę z pierzgą pszczelą. Mozna kupić tutaj: habaicyna.pl
    Pozdarwiam